Skapande Verksamhet

Konst som uttryck 

Skapande verksamhet som konstuttryck är ett arbetssätt som bidrar till en kommunikation med kvalitet för barn och ungdomar som har diagnos inom autismspektrum eller med ett utåtriktat beteende under vardagliga situationer. Resultatet av arbetet visar för de vad de är kapabla att skapa genom att vända sina emotioner i gestalter som dessutom gör att de ska känna sig stolta av resultatet.

Målet med Konst som Uttryck är att skapa en väg där bild, färger, form och musik förblir ett språk för känslor, tankar, minnen och upplevelser. Deras alster blir ord och bemötande av dem förblir en dialog. 

Målet är ett liv med kvalitet och förståelse för individens vardagliga situationer. Ett annat mål är att öka förståelse från omgivningen kring “varför”. Detta innebär att Konst som Uttryck möjliggör deltagande av hela barngruppen, pedagoger och vårdnadshavare.

Ett av gitarrbyggeprojekt för en förskola i Stockholm

Fas 1

Fas 2

Fas 3 – Slutresultatet

En av Konst Som Uttryck Workshop som leddes av Christopher Williams som även är på bild

Kursbeskrivning

Kommunikation blir för barn och ungdomar, särskilt de med funktionsvariationer, en manifestation där konsten fungerar som deras språk. För dessa barn kan konst vara ett sätt att uttrycka känslor och reaktioner på situationer som är svåra att hantera – som oväntade händelser, rutiner de inte kan relatera till, eller när det talade språket inte räcker till för att förstå och möta vardagens utmaningar.

Kursen är främst inriktad på ungdomar och barn, men passar även pedagoger som vill få en djupare förståelse för barnens omedvetna uttryck, både under processen och i de färdiga resultaten.

Kursen erbjuder ett nytt sätt att använda materialen för att förstå den fysiologiska och motoriska moment i vilken varje enskild barn och ungdom befinner sig i. Verktyg för att analysera varför individen väljer ett visst material. Kursen ger pedagogerna dem verktygen som är lämpad för ett arbete med individer med olika funktionsvariation och/eller psykisk ohälsa där man får tillfälle att pröva på olika tekniker och material. Man behöver inte ha några förkunskaper. Vanliga upplevelser när man skapar är till exempel stärkt självkänsla, ökad livsenergi och en känsla av sammanhang. Dessutom är skapande verksamhet i grupp roligt!

Målet med Konst som Uttryck

  • Att stärka individer genom kreativa uttryck och självupptäckt för att förbättra deras psykisk hälsa och välbefinnande, samtidigt som man främjar en gemenskap av konstnärer och delar med sig av dessa metoder med allmänheten.
  • Att främja en känsla av tillhörighet och samhörighet genom uttrycksfulla former. Detta för att uppmuntra individen att utforska sina känslor och erfarenheter på ett tryggt och stödjande sätt.
  • Att minska stigmat kring psykisk ohälsa och främja vikten av egenvård genom expressiva uttryck för individer i alla åldrar och bakgrunder.

Kursansvarig

Kursen och workshopen leds av konstterapeuten, TBA specialisten (Tillämpad Beteende Analys) och konstnären Christopher Williams som har mer än 14 års erfarenhet av att arbeta med barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. I USA arbetade Christopher framför allt med individer med svåra funktionsnedsättningar, neurologiska och psykiatriska störningar. Dessutom jobbar Christopher med individer med ickeverbal autismspektrum, schizofreni samt personer som saknar talspråket där teckenspråk/-stöd är den enda vägen att nå individen.

Kontakta oss för vidare information om kursen

info@wisdomcreativespace.se

Följ gärna oss på Instagram

@christopher.j.williams, @tattooedguitars

Samtidigt som Konst som Uttryck är en arbetsform inom området beteendeanalys, är denna kurs anpassad till svensk skollag och Läroplan för förskolan 2018.

Enligt skollagen ska utbildningen ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och anpassas till alla barn i förskolan. Det innebär att utbildningen inte kan utformas på samma sätt. Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter.

Utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och det barnen visar intresse för samt i det kunnande och de erfarenheter som barnen tidigare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper.

Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.

Förskolorna som arbetar Reggio Emilia-inspirerat har som fördel kunskaper om materialanvändning och kreativitet utifrån barnens intresse. Kursen är riktad till förskollärare, specialpedagoger och pedagogiska utvecklare som i samarbete med ateljeristor har kännedom om det som nämndes ovan. Skillnaden är att skapande inom förskolan används som ett uttryck för känslor och intryck, medan ’Konst som uttryck’ är en strategi som möjliggör kommunikation som ett utbyte mellan omvärlden och barnen.

FN:s barnskonvention poängterar att alla beslut ska bli tagna utifrån barnens bästa, att ta tillvara barns och ungas rättigheter och intressen i samhället. Detta område omfattar alla verksamheter där barn är berörda